Elektrische auto’s kunnen vanaf uiterlijk 2021 goedkoper parkeren dan wagens die rijden op benzine of diesel. Gemeenten mogen dan zelf bepalen hoe groot de korting op het parkeertarief wordt.
Met de maatregel wordt de lucht in de stad schoner. Bovendien geeft het een extra impuls aan de overgang naar emissieloze voertuigen, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur aan de Kamer.
Gemeenten mogen zelf beslissen of ze de korting invoeren en hoeveel die wordt. Dat is volgens de staatssecretaris “afhankelijk van lokale voorkeuren en omstandigheden”.
De maatregel was al afgesproken in het regeerakkoord. Daarin staat ook dat het streven is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn.
In veel grote Nederlandse steden zijn de tarieven voor parkeervergunningen dit jaar verhoogd, zo bleek eind vorig jaar uit een peiling van Vereniging Eigen Huis.
De belangenclub van huiseigenaren nam de tarieven in 53 gemeenten onder de loep, waarbij gekeken werd naar de duurste zone per stad. Gemiddeld stijgen de kosten van een vergunning in alle gemeenten met 2,4 procent. Een parkeervergunning kost gemiddeld 95 euro per jaar.
Parkeervergunning fors duurder in Utrecht, Rotterdam en Den Haag
De prijs is het hardst gestegen in Utrecht. Daar kost een vergunning dit jaar 342 euro, een stijging van 66 euro (plus 24 procent) ten opzichte van 2018.
In Rotterdam is de prijs met 48 euro gestegen (71 procent meer) en bedraagt deze 115 euro.
Den Haag blijft de goedkoopste stad, ondanks een stijging van 61 procent (23 euro), daar kost een parkeervergunning dit jaar 60 euro.
Een parkeervergunning blijft het duurst in Amsterdam. De prijs is niet gestegen, maar bedraagt 535 euro per jaar.
Hilversum is de enige gemeente waar een vergunning juist goedkoper is geworden. De prijs daalde daar van 150 euro naar 75 euro. Dat was een belofte van de coalitie in de stad na de gemeenteraadsverkiezingen.
Bekijk in de tabel hieronder het overzicht van parkeerbelastingen in 53 gemeenten.